( 4.3 امتیاز از 34 )
1399/10/10-09:02

عضو هیات امنای حوزه علمیه مشکات

مشکات :

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه (عضو هیات امنای حوزه علمیه مشکات )

دکتر عبدالحسین خسروپناه در سال ۱۳۶۸ دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علميه قم آغاز كرده و ۱۲ سال از محضر استادانی همچون  آيت‌الله‌العظمی وحيد خراسانی، آيت‌الله‌العظمی فاضل لنكرانى، آيت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی، آيت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی در حوزه علميه قم، بهره برده و تحصیل دروس تخصصى كلام اسلامى را در كنار دروس خارج فقه و اصول در سال ۱۳۷۰ شمسی آغاز کرده و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دكترى كلام اسلامى با رتبه اول از مؤسسه امام صادق(عليه‌السلام) فارغ‌التحصيل شد و پايان‌نامه خود را با عنوان انتظارات بشر از دين، تدوین کرد.

وی در مدارس علميه دزفول و قم و مؤسسه امام صادق(ع) و مؤسسه امام خميني و جامعه‌الزهرا(س) به تدريس ادبيات، فقه، اصول، فلسفه و كلام اشتغال علمی داشته و نيز از سال ۱۳۶۵ در تربيت معلم دزفول و دانشگاه‌هاى شهيد چمران اهواز، شهيد بهشتى و علوم پزشکی شهید بهشتی، علامه طباطبايی، تربيت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم اسلامى رضوى مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تدريس دروس فلسفى و كلامى پرداخته و توانسته همه کتاب‌های متعارف حوزه علمیه، از جامع‌المقدمات تا کفایه و همچنین از بدایه‌الحکمه تا الشواهد الربوبیه و اسفار ملاصدرا را در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور تدریس کند.

مسئولیت‌های علمی و پژوهشی:

ایشان مسئولیت‌هایی از جمله قائم مقام مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم، قائم مقام معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، معاون پژوهشکده حکمت و دین پژوهی را بر عهده داشته است.

تألیف ۴۵ جلد کتاب و ثبت ۱۷۱ مقاله علمی-پژوهشی

وی در سال‌های پس از تحصیل و در حین تدریس در حوزه علوم انسانی و به‌ویژه اندیشه و فلسفه در سپهر علمی کشور نقش مؤثری داشته است. وی کتاب‌های بسیاری در حوزه علوم سیاسی، فلسفه، منطق و کلام تألیف کرده است که از جمله آنها می‌توان به روش‌شناسی علوم اجتماعی، رئالیسم معرفتی، علم دینی، سروش، دین و نواندیشی اشاره کرد.

تاکنون ۴۵ جلد کتاب از حجت‌الاسلام خسروپناه از انتشارات مختلف به چاپ رسیده است. تعداد ۱۷۱ مقاله علمی ـ پژوهشی در نشریه‌ها و همایش‌های داخلی و بین‌المللی نیز از وی به ثبت رسیده است.

 معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، پیش از این بیش از صد پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد حوزه و دانشگاه را راهنمایی و مشاوره و داوری و بیش از سی رساله دکتری را مشاوره و داوری کرده است.

حجت الاسلام خسروپناه با عضویت حقیقی در شورای تحول و ارتقا علوم انسانی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، عضو هیئت امنای حوزه دانشگاهیان، عضو هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی، عضو هیئت امنای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،  عضو شورای راهبری خاتم الاوصیاء، عضو هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، عضو شورای پژوهشی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دبیر هیئت امنای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از جمله فعالان حوزه فلسفه و دین به‌شمار می‌رود.

به مطلب امتیاز دهید :
( 4.3 امتیاز از 34 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر