( 5.0 امتیاز از 59 )
1397/02/17-11:52

معرفی مدرسه علمیه امام جواد(ع)، قم

مدرسه علمیه امام جواد علیه السلام یکی از مدارس حوزه ای صدر (طرح مشکوة) است که در سال تحصیلی 96-97 با هدف تحقق منویات و مطالبات مقام معظم رهبری در مورد حوزه، توسط تولیت این مجموعه حضرت آیت­ الله محمدی عراقی تاسیس شده است. این مدرسه با تاکید بر سه محور تقوا، علم و بصیرت انقلابی به دنبال جذب نوجوانان مستعد و تربیت عالمانی مهذب، بصیر و انقلابی است که افسرانی برای نظام جمهوری اسلامی، تحت فرمان ولی امر مسلمین حضرت آیت­ الله العظمی خامنه ­ای و مقدمه ­سازان ظهور قائم آل محمد عج باشند. این مدرسه با برنامه­ ای تحولی و جدید، مسیر خود را آغاز نموده و در پی یافتن همراهانی مستعد و مصمم و پرتلاش برای جهاد علمی و عملی برای رسیدن به اهداف فوق است. مدیریت این مدرسه با جناب حجت ­الاسلام و المسلمین سید یحی مرتضوی است .  پذیرش طلاب این حوزه از میان دانش­ آموزان نخبه و مستعدّ سیکل (پایه ­های هشتم و نهم) می­ باشد. 

الف- بخشی از فعالیت­های علمی آموزشی

1- برگزاری المپیاد علمی ادبیات عرب

به­ منظور سنجش بنیۀ علمی طلاب این حوزه و چهار مدرسۀ دیگر و ایجاد انگیزۀ بیشتر برای مطالعه و رقابت علمی طلاب عزیز، یکی از برنامه­ های این مدرسه در سال گذشته، برگزاری المپیاد علمی صرف و نحو بود. همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، المپیاد ادبیات عرب در مقطع پایۀ اول حوزه در مدرسه امام جواد علیه السلام برگزار شد. به یاری خداوند، در میان پنج مدرسۀ یاد شده مقام اول این المپیاد را یکی از طلاب مدرسۀ امام جواد(ع) احراز نمود.

 

2- برگزاری دروس مفاهیم قرآن و حدیث­ (باب العشرۀ وسائل الشیعه) در طرح مشکات

 

3- استفاده از کتابخانه و فضای مطالعه:

با توجه به موقتی بودن مکان حوزه و در دست احداث بودن مدرسه امام جواد علیه السلام با رایزنی­ های انجام شده امکان استفاده از کتابخانه و سالن مطالعه مرکز فقهی ائمه اطهار فراهم شده است.

4- تنوع در فضای آموزشی:

برپایی درس اخلاق و حدیث در فضای معنوی امام زادگان نزدیک مدرسه که هم از نظر معنوی و هم از حیث تنوع بخشی مورد استقبال طلاب قرار گرفت.

 5- سامان­دهی مطالعات و مباحثات زیر نظر ناظران فاضل و متخلّق:

از آنجا که مباحثات و مطالعات، سهم بسزایی در پیشرفت علمی طلاب دارند، برای ایجاد نظم بیش­تر و تقویت ضمانت اجرایی مباحثات و مطالعات و نیز رفع اشکالات علمی طلاب، نظارت بر این امور، در سال تحصیلی گذشته سامان­دهی یافته و بدین­ منظور از چندین استاد فاضل و متخلّق دعوت شد که این مهم را به ­دست گیرند. لذا این عزیزان در دو نوبت مطالعاتی و مباحثاتیِ منظم، نظارت بر مطالعات و مباحثات طلّاب و گروه­های مباحثاتی را هم از حیث نظم و هم از حیث محتوا به­ طور جدی برعهده داشتند.

6- برگزاری امتحانات هفتگی و کلاسی:

به­ منظور ممارست همیشگی دروس و مطالعۀ پیوستۀ آنها برای نهادینه شدن مطالب در ذهن و جان طلاب عزیز، با هماهنگی معاونت آموزش با اساتید هر درس، امتحانات کلاسی به­ صورت هفتگی و یا چند جلسه یک­بار ساماندهی شد که افزون بر ایجاد فضای علمی و مطالعه­ ای در مدرسه، تاثیر فراوانی در آمادگی طلّاب مدرسه برای امتحانات آخر سال داشت.

 

7- شروع کار آموزشی از 5 فروردین و ادامه آن در ایام اعتکاف:

با توجه به تعطیلات طولانی ایّام نوروز امسال و اتصال آن به ایام اعتکاف ماه مبارک رجب از سویی و نیز قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در ایّام درسی معمول حوزه (یعنی 26 اردیبهشت تا 26 خرداد) برای کاستن زیان­های این تعطیلات و نیز استفادۀ بهتر از زمان، مسئولین حوزۀ علمیۀ امام جواد(ع)، این تهدیدات را به فرصت تبدیل نموده و برای ایّام اعتکاف نیز برنامه ­ریزی دو منظورۀ درسی و معنوی داشته و برخلاف بسیاری از مدارس دیگر، تعطیلات را به حداقلّ ممکن رساندند.

ب- بخشی از فعالیت­های تربیتی فرهنگی

­1- زیارت هفتگی حضرت معصومه سلام الله علیها  به ­صورت پیاده ­روی و نیز مسجد مقدس جمکران؛

2- برنامه ­های اخلاقی و معنوی:

همچون شرکت در جلسات درس اخلاق بزرگان؛ دعوت از برخی اساتید اخلاق در مدرسه برای اقامه نماز صبح و ظهر و عصر و بهره­ گیری طلّاب از تذکرات کوتاه اخلاقی و نکات طلبگی ایشان بعد از نماز؛ برگزاری جلسات اخلاق روزانه در امام زاده احمد بن قاسم به ­همراه قرائتِ بخشی از زیارت جامعه یا حدیث کساء؛ برگزاری جلسات اخلاق در قرآن برای اساتید و کارمندان و مربیان؛ برنامۀ زیارت قبور علما و شهدا؛ برنامۀ اعتکاف طلاب و مسئولین و اساتید مدرسه در مسجد جامع قم همراه با برگزاری دروس در آنجا؛ شرکت در برنامه­های میهمانی ملکوت سحرگاهان در حرم مطهر؛ زیارت عاشورا و برگزاری مراسم در مناسبت­های مختلف اعیاد و وفیات و مناسبت ها

 

3- برنامه ­های قرآنی (افزون بر کلاس درسی مفاهیم قرآن)

برگزاری جلسه هفتگی حفظ موضوعی قرآن و حدیث توسّط استاد حاج ابوالقاسم؛ قرائت روزانۀ قرآن پس از نماز ظهر و عصر؛ قرائت شبانۀ سورۀ واقعه

 

4- برنامه­ های بصیرتی و سیاسی- اجتماعی

شرکت در راهپیمایی 9 دی و نیز تشییع شهدای مدافع حرم؛ برپایی جلسات بصیرت افزایی با دعوت از اساتید مربوطه؛ گنجاندن درس تحلیل تاریخ معاصر در برنامۀ هفتگی مدرسه؛ تشکیل پروندۀ بسیج برای تمامی طلاب مدرسه.

 

5- برنامه­ های اردویی و زیارتی:

- اردوی مشهد مقدس (این اردو که در میان دو نیمه تحصیلی انجام شد و تاثیر بسزایی در ایجاد نشاط روحی و معنوی طلاب مدرسه داشت، افزون بر زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه­ السلام شامل برنامه ­های علمی معرفتی و تفریحی ویژه­ای بود که از جملۀ آنها می­توان به برگزاری جلسات امام­ شناسی، حرم ­شناسی، دیدار با علما، و شرکت در برنامه های نورانی و توسلات و مناجات سحرگاهیِ حرم مطهر و نیز استفاده از پارک آبی مشهد اشاره نمود.

- اردوی فاطمیه: در ایام شهادت حضرت زهرا علیها که شامل شرکت در روضه بیت مقام معظم رهبری(حفظه­ الله) و نیز زیارت مرقد مطهّر امام خمینی(ره) و حضرت عبد العظیم(ره) بود.

6- مسابقات و برنامه­ های ورزشی و تفریحی

- برگزاری برنامه های ورزشی منظّم هفتگی و روزانه (سالن فوتبال، والیبال، پینگ پونگ، والیبال نشسته)

 

- برگزاری نمایشگاه دهه فجر و مسابقات ورزشی (همچون مسابقۀ پینگ پونگ بمناسبت دهه فجر) و نیز مسابقات فرهنگی (همچون خاطره­نویسی درباره اربعین حسینی)؛ برنامه تفریحی و صرف نهار در برخی بوستان ها 

 

7- برنامه­ های سلامت و بهداشتی

- آموزش نکات طبّی؛ تشکیل پرونده پزشکی برای تک تک طلاب و معاینه پزشکی ایشان توسط پزشک متخصص در طب سنتی

 

8- برنامه­ های مهارتی

- تمرین سخنرانی کوتاه طلاب بین نماز مغرب و عشاء

- مشارکت دادن طلاب در اداره امور مدرسه  و تاسیس گروه­ های خادم المهدی

 

به مطلب امتیاز دهید :
( 5.0 امتیاز از 59 )
تعداد نظرات : 2 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر