( 4.4 امتیاز از 36 )
1400/08/08-12:55

گزارشی از مراسم افتتاحیه مرکز تخصصی حوزه علمیه مشکات شعبه تهران با سخنرانی حضرت آیت الله محمدی عراقی و حجج اسلام خسروپناه و قاسمیان

گزیده سخنرانی آیت الله محمدی عراقی تولیت محترم حوزه علمیه مشکات در در مراسم افتتاحیه مرکز تخصصی حوزه علمیه مشکات شعبه تهران: باید از برادر دانشمند حجت الاسلام خسروپناه که با پیگیری های جدی به طور مفصل ابعاد تأسیس مرکز تخصصی را بررسی کرده و این مسئولیت را پذیرفتند تشکر کنم. جهاد تبیین ابتدائا وظیفه حوزه های علمیه باید باشد، اما حضرت آقا این مطالبه را در جلسه با هیئت های دانشجویی گفتند که این من را نگران کرد که نکند خدای نکرده ایشان از حوزه مأیوس شده باشند. حال که شما هم دانشگاهی و هم حوزوی هستید، به صورت مضاعف وظیفه شماست. در آیات 24 و 25 سوره ابراهیم به کلمه طیبه و شجره طیبه اشاره شده که تعبیرات مختلفی در مورد آن آمده است. آنچه به نظر من می آید این است که کلمه طیبه آن اندیشه حقی است که در قلب انسان مومن شکل می گیرد و به قول ثابت تبدیل می شود. در واقع کلمه طیبه همان توحید است با همه جوانبش و مخصوصاً توحید افعالی، اینکه انسان همه تلاش خودش را برای رسیدن به هدف الهی به کار گیرد و خود را هیچ کاره بداند و همه چیز را از خدا بداند.

گزیده سخنرانی حجت الاسلام خسروپناه:  حمایت های آیت الله محمدی عراقی در تاسیس مرکز تخصصی امام خمینی بسیار مؤثر و اساساً ایده تأسیس مرکز تخصصی واحد و گسترده مربوط به ایشان بود. البته عامل مهم دیگر تلاش های گسترده خود طلاب در گروه های مختلف است که بسترساز تشکیل این مرکز شد. تخصص چند شرط مهم دارد که ارکان تخصص است: تخصص ، پیوند بین آموزش ، پژوهش و عملیات است. اسلام شناسی جامع در ضمن تخصص ضروری دارد. در تخصص به مبانی فقه و حکمی نیازمندیم. توجه به علوم انسانی دنیای مدرن نیز ضروری است. مانند شهیدان باید عمل کرد. جهاد و اخلاص و صفای آنها را داشته باشیم.

گزیده سخنرانی حجت الاسلام قاسمیان: این افتتاحیه برکاتش برای دوره سطح مشکات نیز هست و آن را نیز معنا دار می کند. حرکت مشکات حتی در دوره سطح بدون ورود به دوره تخصصی از بین می رفت. یادتان نرود که اذ کنتم قلیلا فکثرکم ...، خدا خواست که دلها با این حرکت همراه شد. علتش هم این بود که ما دنبال کار ولی رفتیم و نه کار خودمان. احیای حوزه عاصمه قله ای است که آنچنان هم دور نیست ، اگر نیت هایمان را سالم کنیم و قوای خودمان را پای این کار بیاوریم، والله یرزق من یشاء بغیر حساب نقطه مقابل ما در تهران نیست، بلکه ناکارآمدی در کشور است که باید آن را حل کنیم.

به مطلب امتیاز دهید :
( 4.4 امتیاز از 36 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر