( 5.0 امتیاز از 72 )
1397/02/17-11:50

معرفی مدرسه علمیه صدر، تهران، پذیرش پایه های یازدهم و دوازدهم دانش آموزی و سال اول و دوم دانشجویی

مشكات صدر - مشکوة

مدرسه علوم دینی صدر که در منطقه بازار تهران قرار دارد از مدارس قدیمی تهران است که تولیت موقوفات آن از ناحیه مقام معظم رهبری(دامت برکاته) به آیة الله شیخ محمود محمدی عراقی سپرده شده و اکنون حوزه علمیه مشکات توسط این موقوفات اداره می­گردد. مدیریت این مدرسه بر عهده حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم فاطمی سیرت می باشد.

این مدرسه مختص کسانی است که از مقطع دیپلم وارد حوزه می‌شوند و دانش آموزان پایه های یازدهم و دوازدهم و نیز دانشجویان سال های اول و دوم می توانند در این مدرسه پذیرش شوند.

برنامه آموزشی مدرسه شامل 8 ساعت درسی (اعم از کلاس ،مطالعه و مباحثه) از شنبه تا چهارشنبه و 5 ساعت آموزشی در پنجشنبه ها می باشد. لازم به ذکر است که حضور در مدرسه به استثنای دوشنبه ها و آخر هفته (پنجشنبه و جمعه) به صورت شبانه روزی می باشد و برنامه های غیر درسی (فوق برنامه) در اوقات شبانه انجام می‌پذیرد

الف)برنامه آموزشی

(یکی از مهمترین شاخصه های طلبگی میزان اهتمام  به علم و درس آموزی است که این مهم مورد توجه ویژه مدرسه می باشد.)

1. برنامه آموزشی مشکوة برنامه ای جامع و تحولی است که با توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری دام ظله العالی  در باب تحول در حوزه تنظیم گردیده است.

برخی از شاخصه های مهم این برنامه عبارت است از:

  • الف) کاهش مدت زمان تحصیل
  • ب) اهتمام ویژه به قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام از بدو ورود به حوزه
  • ج) استفاده از کتب جدیدی که با رویکرد آموزشی نگارش شده اند که از مهترین آنان می توان کتاب «دروس فی علم الاصول» معروف به حلقات اثر فقیه محقق شهید صدر رضوان الله علیه در بحث اصول فقه و کتاب «دروس تمهیدیه فی الفقه الستدلالی» تالیف آیه الله ایروانی در بحث فقه نیمه استدلالی را نام برد.
  • د) اهتمام جدی به رجال و درایه ،علوم عقلی و علوم انسانی

نگاه کاربردی به دروس به عنوان مثال در بحث ادبیات عرب کلاس تجزیه و ترکیب در طی 7 سال تحصیلی ادامه دارد.

 جدول برنامه هفت ساله طرح مشکوه

(بدیهی است که در هر برنامه تحولی تغییر برنامه درسی محتمل است)

2.استفاده از اساتید فرهیخته قم و تهران

 

3.استفاده از روش های جدید آموزشی و نرم افزار های مختلف در حیطه علوم حوزوی

 

ب)برنامه های تهذیبی

1.استفاده از درس اخلاق علمای اعلام

یکی از مهم ترین مواردی که در رشد شخصیت معنوی طلاب دخیل است، کسب فیض از محضر علمای عامل است. به همین جهت پیش از کرونا طلاب از محضر علمای بزرگواری چون آیت الله جاودان و آیت الله تحریری و حجت الاسلام ثمری به صورت حضوری کسب فیض می نمودند؛ مع الاسف با شیوع کرونا و محدودیت هایی که به لحاظ مراعات دستورالعمل های بهداشتی و نیز مراعات سلامت اساتید عارض گشت، سعی شد تا به صورت مجازی با قرار دادن درگاه مجازی جلسات اساتید بزرگوار در کانال ها و گروه های مدرسه، طلاب از این مهم محروم نگردند.

 

2.هیئت هفتگی و مناسبتی

از آنجا که توسل به اهل بیت علیهم السلام به عنوان واسطه های فیض الهی در کسب توفیق هر فردی مؤثر است، طلاب به صورت هفتگی و دورهمی و هم به صورت مناسبتی و همراه عموم مردم محفل توسل اهل بیت را برپا می نمایند.

 

3.مناجات سحرگاهی

 

ج) سفرهای علمی-تهذیبی

1.سفر عتبات عالیات در ایام ماه مبارک رمضان

گزارش سفر به عتبات

2.سفر مشهد مقدس

یکی از فرصت های ناب زندگی، تشرف به محضر علی بن موسی الرضا علیه السلام و همجواری با امام رئوف است. که این امر حد اقل سالی یک بار برای طلاب مدرسه اتفاق می افتد و علاوه بر زیارت کارگاه های معرفتی و جلسات پرسش و پاسخ نیز برگزار می گردد.

 

3.اردوی علمی تهذیبی کریمه اهل بیت علیها سلام

با توجه به شیوع کرونا تصمیم به برپایی اردوها در محلی خرج از مدرسه گرفته شد که هم طلاب از جمود و کسالت خارج شوند و هم با زیارت کریمه اهل بیت طراوتی دوباره گیرند. در این اردو سعی شد علاوه بر زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد مقدس جمکران، از محضر اساتید اخلاقی چون حجت الاسلام قائمی در باب زی طلبگی و نیز حجت الاسلام ملک زاده در زمینه اهمیت پژوهش  و حجت الاسلام حاج ابوالقاسم  مستفیض شویم.

 

 

4.سفر راهیان نور

 

5.اردوی جهادی

 

 6.مراسم پیاده روی اربعین حسینی

 

7. اردوی تفریحی علمی اردوگاه کرج

برای تغییر ذائقه طلاب و حفظ نشاط ایشان در دوران کرونا اردوی علمی تفریحی به مدت دوهفته در اردوگاه موقوفه صدر برگزار گردید.

 

 

 

د)فوق برنامه‌ها

1.کلاس های ورزشی مستمر

 

2.جلسات بصیرتی با حضور اساتید شاخص در موضوعات سیاسی-اجتماعی

 

ه)برنامه‌های تفریحی

کوهنوردی، پینت بال، استخر، فوتسال و ...

 

برنامه های ورزشی داخل مدرسه اعم از فوتبال، والیبال، بسکتبال، پینگ پنگ و ...

 

به مطلب امتیاز دهید :
( 5.0 امتیاز از 72 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر